Velo Antwerpen, op de (deel)fiets Antwerpen verkennen

De zon komt achter een grote wolk tevoorschijn. Ik ben net de Straatsburgbrug (probeer dat maar eens vlot te zeggen trouwens) op aan het fietsen en heel even lijkt het een diamant die me tegemoet schittert. Het is het Havenhuis dat recht voor me opdoemt. Ik heb een eigen rijstrook dus ik hoef de brug niet te delen met auto’s en vrachtauto’s. En eigenlijk gaat dat allemaal best heel vlot!

velo Antwerpen fiets station

velo Antwerpen fiets station

Vandaag doorkruis ik Antwerpen met de fiets, of eigenlijk moet ik zeggen met de Velo. Want zo noemt een echte Antwerpenaar liefkozend de deelfiets die overal in Antwerpen een plekje heeft gevonden.

Velo Antwerpen

Het mag gerust een succes genoemd worden, het rode Antwerpen fietsje, de deelfiets waarmee je je voor een geringe vergoeding door de stad kunt verplaatsen.

In dit artikel wil ik je graag meenemen op deze deelfiets. Ik ga je laten zien hoe gemakkelijk je de fiets kunt lenen en gebruiken, hoe je perfect de stad doorkruist. Om het af te maken heb ik een mooie fietsroute waarbij je steeds maximaal een minuut of 20 fietst en dan weer even wat leuks bezoekt om daarna weer verder te fietsen.
Op die manier ben je nooit langer dan een half uur aan het trappen en blijf je dus perfect binnen de tijdslimiet om zo geen extra kosten te hebben voor je velo! Al vallen die kosten reuze mee als je er onverhoopt wat langer over doet.


In 2024 werd er meer dan ooit gebruik gemaakt van Velo Antwerpen.

Een dagje met de Velo, met de fiets door Antwerpen

Ik start mijn fietstocht bij de park & ride Luchtbal. Elke park en ride heeft wel een deelfiets station in de buurt. Gemakkelijk pak ik een fiets die eigenlijk verrassend goed afgesteld is. Er rammelt af en toe wel wat, maar dat heeft niet veel om het lijf en al snel zie ik het havenhuis opdoemen. Dit gaat vlot!

Nog even vaart maken en dan kom ik aan bij mijn eerste stop, het MAS. Na daar even rondgelopen te hebben en gesnuffeld bij de reisboekwinkel stap ik bij een verderop gelegen deelfiets station weer op. Vlot fiets ik langs de rij met wachtende auto’s. Dit gaat toch echt een hoop vlotter.

mas fietsroute velo antwerpen

Op de Velo in de buurt van ’t MAS Antwerpen

Langs de Schelde ligt een mooi fietspad welke ik een stuk volg. Veel meer mensen genieten van het mooie weer. De een fiets wat sneller dan de ander, maar dat geeft niemand wat.
Het is fraai om te zien hoe de kade vanaf de Cockerillkaai prachtig is aangelegd. Dit beloofd wat voor de andere stukken die nog aangepakt moeten worden. Op eerdere stukken is de auto nog koning, maar hier niet meer.

Na even uitgeblazen te hebben met zicht op de Schelde fiets ik naar het KMSKA op ’t Zuid. Tijd om even wat te drinken op een van de vele terrasjes. De Velo staat al weer veilig in de stalling.

Tijdens het koffietje dat ik drink, realiseer ik me dat Antwerpen een uitstekende fietsstad is geworden. Waar ik een jaar of vijftien geleden nog eens gefietst heb door de stad en vond dat de auto nog veel ruimte kreeg is er enorm veel verbeterd. Meer fietspaden, meer ruimte om te fietsen, zelfs speciale fietsstraten waar de auto te gast is. Kijk, sommige dingen hebben ze prima afgekeken van ons Hollanders.. En die deelfiets… ik vind het een geweldig succes! Niet gek dat ongeveer 25% van de inwoners een jaarabonnement heeft op Velo-Antwerpen.

Fietsroute door Antwerpen, langs de Schelde

Om de Velo eens uit te proberen heb ik een korte fietsroute uitgezet. Deze route is 18 kilometer lang, begint en eindigt bij Park & Ride Luchtbal waar het meest noordelijke velo station is gelegen. Prima plek om te starten omdat je dan op het gemak langs de Noorderlaan de stad in kunt fietsen. En mocht je halverwege je fietstocht beu zijn dan kun je altijd tram 1 of 6 terug nemen om hier weer je auto op te pikken.

Paar plekken om zeker te stoppen en zo niet langer dan een half uur te fietsen (na een half uur betaal je maar liefst 50 cent voor het volgende half uur. Daarna gaan de prijzen wat harder omhoog). Overal (behalve bij het Havenhuis) is meer dan voldoende mogelijkheid voor een versnapering.
– Havenhuis – Zaha Hadidplein
– Vernieuwde kaai aan de Sint Michielskaai
– Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen – Leopold de Waelstraat
– Plantentuin ‘Den Botaniek’ – Leopoldstraat
– Hendrik Consciense plein – Bij de Wijngaardstraat

Download PDF van de Fietsroute ‘Velo Antwerpen’
Download GPX bestand van de Fietsroute ‘Velo Antwerpen’
Via de gratis app in samenwerking met Routefabriek kun je de route ook volgen op je telefoon met de volgende code: 28177/891

De deelfiets gebruiken via Velo-Antwerpen.be

Het gebruiken van de Velo is reuze gemakkelijk. Thuis kun je al een dagpas (€5) kopen via de website: velo-antwerpen.be. Mocht je langer gaan dan kun je ook een weekpas kopen en voor een kleine 60 euro kun je een heel jaar, onbeperkt gebruik maken van de deelfiets. Bij een dagpas krijg je twee codes, een gebruikerscode en een zelfbedachte pincode. De dagpas wordt pas geactiveerd wanneer je de eerste keer een fiets meeneemt, dan heb je daarna 24 uur om gebruik te maken van de fietsen.

Aangekomen bij een deelfiets station is het simpelweg beide codes invoeren en er wordt een fiets ontgrendeld. Je moet even goed op het scherm kijken welk slot open is gegaan. Je loopt er naar toe, tilt de fiets uit het slot en je kunt op pad.

Let op, de fiets is het eerste half uur kosteloos te gebruiken. Daarna ga je een klein bedrag betalen. Meestal is het prima mogelijk om binnen een half uur ergens te komen en dan je fiets weg te zetten. Je kunt dan de eerste 5 minuten niet meteen een nieuwe fiets pakken, maar na die korte pauze kun je weer beginnen met je volgende half uur. Dit kun je onbeperkt doen.

Er zit geen slot op de fiets zelf, dus ergens even een winkel ingaan is niet mogelijk, daarvoor moet je de fiets weer even in een ‘station’ plaatsen.

Plattegrond tram Antwerpen en ebook Ontdek Antwerpen - gratis download

Ontdek Antwerpen in je mailbox!

⬅️ Ontvang dit gratis ebook
Antwerpen ontdekken met de tram
inclusief tramplattegrond 2025.

📩 Direct in je mailbox!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *